Název
projektu: Nové předměty rozšiřující profil absolventa výtvarně
pedagogických studijních programů
Rok řešení: 2011
Řešitel: Mgr. Petra Šobáňová, Ph.D.
Pracoviště: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta,
Katedra výtvarné výchovy
Projekt byl podpořen Fondem rozvoje vysokých škol.
Anotace:
Projekt inovuje studijní programy garantované Katedrou výtvarné výchovy
Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Je zaměřen na tvorbu
tří nových předmětů Expresivní interpretace uměleckého díla, Muzejní pedagogika
a Základy muzeologie. Cílem projektu je zkvalitnit vzdělávání studentů
výtvarně pedagogických studijních programů a rozšířit jejich profil o
oblast muzejní a galerijní pedagogiky.
Vytvoření nových předmětů přispěje k řešení problému profesionalizace
muzejních pedagogů v ČR a zvýší uplatnitelnost absolventů, kteří budou
moci působit nejen v klasických vzdělávacích institucích, ale také v sektoru
kulturních služeb (galerie, muzea, expozice památkových objektů, regionální
kulturní instituce) jako muzejní a galerijní pedagogové.
Výstupy projektu:
Budou vytvořeny podrobné sylaby těchto nových předmětů: Expresivní interpretace
uměleckého díla, Muzejní pedagogika, Základy muzeologie. Dále budou shromážděny
studijní materiály a didaktické prostředky pro výuku těchto nových oborů
a připraven jejich podrobný program. V průběhu práce na sylabech bude
také vytvořena podrobná rešerše české i zahraniční muzejně pedagogické
literatury.
Přínos k rozvoji fakulty / VŠ:
Projekt přinese inovaci současných studijních programů garantovaných
Katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci.
Dojde k obohacení edukačního procesu o poznatky z dynamicky se rozvíjejících
oborů, které vhodně rozšíří profil absolventů stávajících studijních programů
o oblast muzejní a galerijní pedagogiky. Následná implementace nových
předmětů do studijních plánů podstatně zvýší uplatnitelnost absolventů
na trhu práce.
Vzhledem k tomu, že vzdělávání muzejních pedagogů není v ČR systémově
rozvinuto, bude inovovaný studijní program představovat možnost, jak získat
kompetenci k vykonávání této profese. Vytvoření těchto předmětů je v souladu
se záměrem pracoviště akreditovat samostatné muzejně pedagogické studium.
Výsledky projektu budou uplatněny v inovacích stávajících studijních plánů
a jejich reakreditovaných podobách. Výuka nově vytvořených předmětů bude
realizována standardním způsobem jako u ostatních stávajících disciplín.
|