english | česky | |||||||||||
DIDAKTIKA ..:: pedagog > Mgr. Petr
Exler Od osmdesátých let se ve školách různých stupňů a zaměření rozvíjí především výtvarné projekty a dílny. V obou případech se jedná o delší tvůrčí koncentraci na jedno téma, jejímž vyvrcholením je pak společná prezentace práce v podobě invenční výstavní expozice nebo akčního či multimediálního díla. V průběhu realizace projektu nebo dílny se podoba práce na výtvarných artefaktech proměňuje: motivační etudy vycházející mnohdy z mimovýtvarných uměleckých i neuměleckých oblastí se prolínají s úkoly směřujícími k exploraci materiálu, prostoru i sociálních vztahů, uskutečňují se akce směřující k prožitku a experimentu. Iniciátoři projektů a dílen se však nevyhýbají ani tradičnímu řemeslu. Při edukaci směřující k výtvarné tvorbě jsou praktikovány metody pedagogiky iniciace, která upřednostňuje otevřenost, flexibilitu v časovém rozvrhování práce a umožnění průběžné reflexe podoby vznikajících děl. Naznačené proměny didaktiky výtvarné výchovy mají vliv i na vysokoškolskou přípravu učitelů tohoto předmětu. Novodobou formou zakončení semináře didaktiky výtvarné výchovy je umělecko-pedagogický projekt, v němž studující představí v podobě elektronicky zpracované prezentace model originálního autentického postupu výtvarně-pedagogické činnosti, vysvětlí filozofické a psychologické kontexty svého záměru a případně také uvede zdroje umělecké inspirace projektu. Vzájemné obeznámení se s takovými autorskými projekty vede zároveň k vypěstování schopnosti reflexe i kritiky vlastní pedagogické práce. Modelování výtvarných ale i mezioborových projektů je teoreticko-praktickým předobrazem postupu, který je později vyžadován od absolventa PdF v praxi. |
|||||||||||