INTERMEDIA
..:: práce
studentů
..:: pedagog
> doc. Vladimír
Havlík
tel: 585635437
email: havlik@pdfnw.upol.cz
Intermediální tvorba syntetizuje různé způsoby tvůrčího vyjádření. Důraz
je kladen na otevřenou komunikaci, kritický diskurz a aktivní jednání
studentů. Intermediální tvorba vychází z akčního a konceptuálního umění
(performance, land art, objekt, instalace) a výrazových možností nových
médií (video, digitální fotografie). Klíčová slova jsou: idea, koncept,
proces, kontakt, prožitek.
Výuka v intermediálním ateliéru je založena na dialogu, který by měl rozkrývat
zázemí (hlubinné zdroje) tvorby každého jednotlivého studenta. Smyslem
dialogu není vytváření lineární osy kauzálních posloupností, ale o formování
pomyslné strukturální sítě osobních zkušeností, jedinečných prožitků,
autentických příběhů, které jsou podle mého názoru stále tím nejdůležitějším
zdrojem tvorby. Na straně druhé je tu samozřejmě „příběh umění“, v případě
současného umění spíše tisíce fragmentů z nichž si nějaký příběh musí
každý poskládat sám. Rychlé informace se však musí propojovat s „pomalými“
zkušenostmi (zkušenost zkrátka potřebuje čas, aby se stala životní hodnotou,
energií…)
Kritická analýza výtvarné tvorby by měla vést ke schopnosti argumentovat,
pojmenovat klady a zápory, přínos a nedostatky. Cílem výuky je zpřesňování
a prohlubování osobních postojů, formování autentické struktury vizuálního
myšlení.
Zaujetí současným uměním a zvědavost na obsahové a formální posuny vizuálního
jazyka musí být pro každého studenta samozřejmostí. |