KRESBA
..:: práce
studentů
..:: pedagog
> doc. Petr
Jochmann
tel: 585635440
email: jochmann@pdfnw.upol.cz
První ze dvou stěžejních linií výukového programu kresby tvoří tradiční
kresba realistická, pro kterou se vzhledem k její podstatné vlastnosti
lépe hodí označení iluzivní. Druhou hlavní linií výuky je pak kresba volná,
tedy práce, jež není vázána na tradiční zobrazovací metodu perspektivní,
která ostatně nejpozději od počátku 20. století přestala být jakkoli závazná
a v oblasti umělecké tvorby – byť nikoli v běžném životě – se jí nedostává
společenského konsensu.
Snažím se těžit z napětí mezi těmito dvěma liniemi. Nemohu tedy než trvat
na jistém zvládnutí kresby v tradičním pojetí, a zároveň toto pojetí neustále
zpochybňovat a stavět do otázky, s poukazem na diverzifikaci prostředků,
postupů a konceptů v umělecké tvorbě posledního zhruba století, stejně
jako v tvorbě současné.
Dalším zkřížením, zauzlením, úzkým hrdlem je dynamika vycházející z duality
či polarizace mezi současným uměním tzv. hlavního proudu na straně jedné,
na druhé pak tvorbou dětí a nejrůznějších outsiderů, např. insitních tvůrců,
umělců z oblasti tzv. art-brut, aboriginů a dalších. Zde bývá význam,
důvod, motiv tvorby vyjádřen mnohem direktněji, byť často v symbolickém
převleku; také intenzita této tvorby je často neuvěřitelně vysoká.
Výukový program naší katedry není zaměřen na výchovu umělců. Naopak, její
absolventi budou většinou asistovat v tvorbě druhým, ať už dětem nebo
lidem nejrůznějšími způsoby marginalizovaným či prostě minoritním, pro
něž výtvarná práce není zdrojem obživy, prostředkem tzv. seberealizace
či masáží ega; mají být tedy průvodci všem těm, kdo se vyjadřují z jakési
vnitřní potřeby či nutnosti. Vedle technických, metodických, koncepčních
a obecně kulturních otázek souvisejících s kresbou se mi tedy jeví jako
podstatné věnovat pozornost především psychologickým a sociálním souvislostem
tvorby, a to v nejširším slova smyslu, nejen těm, které se týkají kontextu
umění. K psychologickým aspektům výuky patří např. identifikace předpokladů
a stopování motivace tvorby, pomoc při hledání osobního tématu ve výtvarné
práci či problematika blokací v tvůrčím procesu a možností, jak je zvládat.
Výsledkem může být lepší orientace ve vlastním vnitřním světě, ve vlastní
duši, přičemž tuto zkušenost lze s prospěchem využít později při práci
se žáky či klienty. Jde tedy o ony podstatné důvody k tvorbě, jež předcházejí
motivaci potenciálního umělce; naopak, tyto důvody jsou uvažovány v té
nejobecnější rovině, zcela v duchu Beuysovy maximy, že „každý člověk je
umělec“. K sociálním či sociologickým aspektům tvůrčího procesu pak patří
třeba pokusy dobrat se obsahů, jež komunikuje ono „malé umění“ dětí a
outsiderů, či snaha zjistit, jaké role - na rovině individuální i společenské
často nevědomé - zde vstupují do hry a kdo jsou ti, již tyto role hrají;
jde tedy mimo jiné o problematiku většinového a menšinového ve společenském
poli, toho čemu se dostává uznání a toho, co je odmítané.
V tomto pojetí se jeví jako užitečná metoda připomínající pohyb kyvadla:
ponoření se – odstup; tvorba – reflexe. Je známou věcí, že život a tvorba
některých autorů (především těch opatřených psychiatrickou diagnózou)
není přístupná jejich autorské reflexi, tito lidé nejsou schopni o ní
metakomunikovat. Přitom inspirační zdroje této tvorby stejně jako motivy
a potřeby tvůrců často zdaleka nevycházejí pouze z jejich individuálních
problémů a osudů, ale mají svůj původ ve zdrojích potlačených, v různých
dobách a z různých důvodů vytěsněných mimo vědomí, nebo dokonce v oblasti
nadindividuální, v sociálním poli či kolektivním nevědomí. Aby tedy tyto
zdroje bylo možné využít ve prospěch toho kterého jedince nebo dokonce
společnosti jako celku, aby bylo možné tento materiál integrovat – jakkoli
vždy jen částečně –, jeví se kultivace schopnosti reflektovat tvorbu vlastní
i cizí, tedy metakomunikovat o ní, jako důležitá součást výchovy a výcviku
učitele či obecně člověka činného v pomáhajících profesích. |