|
|
DĚJINY
UMĚNÍ
..:: výuka
> doc. PhDr.
Hana Myslivečková, CSc.
tel: 585635443, 5447
email: myslivh@pdfnw.upol.cz
• studia
a dosažená kvalifikace
1968–1973 FilozofickáfakultaUniverzityPalackéhovOlomouci
1979 doktorát filozofie vevědním oboru teorie
a dějiny výtvarného umění, Filozofickáfakulta UP v Olomouci
1988–1993 externí aspirantura v oboru teorie
a dějiny výtvarného umění, Filozofickáfakulta Masarykovy univerzity Brně
1999–2000 habilitace pro obor dějiny výtvarných
umění, FilozofickáfakultaUPvOlomouci
Ve své výzkumné práci se zabývá především architekturou a sochařstvím
pozdní gotiky a renesance na Moravě, v poslední době zejména sepulkrálními
monumenty. Souběžně se věnuje také výtvarné kultuře 20. století. Publikovala
92 prací v odborných publikacích, časopisech, sbornících a katalozích
(doposud podchyceno 137 ohlasů těchto prací v odborné literatuře). Realizovala
42 odborných přednášek na konferencích a sympoziích u nás i v zahraničí,
26 vystoupení při vernisá-žích výstav; věnuje se rovněž práci posudkové
a lektorování odborných publikací. V letech 1981 až 1990 se podílela na
řešení státního výzkumného úkolu ČSAV koordinovaného FF UP v Olomouci
s tématem renesanční umění na Moravě, v období 2000–2004 spolupracovala
na řešení výzkum-ného záměru Filozofické fakulty UP Výzkum historie akultury
Moravy jakomodelu proexistenci regionu. Pro výzkum renesančního sepulkrálního
sochařství získala v letech 1992–1993 grant Gettyho nadace (St. Monica,
USA). V letech 1992 až 1999 byla řešitelkou nebo spoluřešitelkou čtyř
grantů FDRVŠ, četných grantů MŠMT a UP, pro období 2006–2008 byla vedoucí
projektu ESF OPRLZ Kvalitativní inovace výtvarně-pedagogických studijních
oborů, v období 2009 -2012 stojí v čele projektu ESF OPRLZ Výtvarná výchova
ve světě současného umění a technologií - využití ICT a dalších nových
přístupů ve výtvarné výchově.
Od roku 2001 je vedoucí KVV; v této funkci provedla v letech 1990–1993
zásadní obsahovou a organizační proměnu pracoviště a významně se podílela
na obsahové restrukturalizaci studia výtvarné výchovy. Od roku 1992 pracuje
v celostátní oborové radě doktorského studia ve studijním programu Specializace
v pedagogice – studijní obor výtvarná výchova na Karlově Univerzitě v
Praze a Masarykově univerzitě v Brně, od roku 2009 je předsedkyní oborové
rady pro doktorský studijní program Výtvarná výchova (Teorie výtvarné
pedagogiky a výtvarné výchovy) na KVV PdF UP v Olomouci.
• vědecké
a odborné publikace (výběr)
• Poznámky k problematice pozdně gotických
a renesančních věží olomouckého okresu. In: Cesty k výtvarnému
umění, Výtvarná výchova 3, SPN, Praha 1980, s. 163–176
• Renesanční ornamentika. In: Setkání
s výtvarným dílem, Acta UPO, Aesthetica IV, SPN, Praha 1982, s. 7–29
• Renesanční přestavba věže farního kostela
v Nákle. In: Historická Olomouc IV, UP Olomouc 1983, s. 253–262
• Příspěvek k počátkům a podobě renesanční
architektury a plastiky v Litovli. In: Výtvarná výchova 4, Acta
UPO, Aesthetica V, SPN, Praha 1985, s. 21–42
• Obraz současného světa v tvorbě mladých
olomouckých výtvarníků. In: Výtvarná výchova 5, Acta UPO, Aesthetica
VI, SPN, Praha 1988, s. 129–145
• Dvě neznámé pozdně renesanční sochařské
památky v Olomouci. Umění XXXVII, 1989, č. 4, s. 356–360 (spolu
s L. Mlčákem)
• Pracovala huť Benedikta Rieda v Olomouci?
In: Historická Olomouc IX, UP Olomouc 1992, s. 115–123
• Grafika Sophie Curtilové. In: Výtvarná
výchova 6, Acta UPO, Aesthetica VII, 1991, Olomouc 1993, s. 221–238
• Ze současné české grafiky. In: Výtvarná
výchova 6, Acta UPO, Aesthetica VII, 1991, Olomouc 1993, s. 127–163
• Kamenické značky na kostele sv. Mořice
v Olomouci. In: Ročenka Státního okresního archivu v Olomouci,
2 (21), 1993, Olomouc 1994, s. 143–148
• Dva pozdně renesanční komemorativní památníky
Adama Merckela na Jesenicku. In: Severní Morava, Vlastivědný sborník,
sv. 67, Šumperk 1994, s. 3–10
• Galerie Půda. Výtvarný život –
Art Life, XXXIX,1994, č. 2–3, s. 54–55
• Hesla: Janoušek František, Preissig Vojtěch,
Sýkora Zdeněk. In: The Dictionary of Art. Mc Millan Publishers
Ltd., London 1996, 16. díl, s. 908, 20. díl, s. 548–549, 30. díl., s.
162
• Renesanční polofigurové náhrobní a komemorativní
památníky na Moravě. Vlivy italského humanismu a renesance v moravské
náhrobní sochařské tvorbě. Vlastivědný věstník moravský, 49, 1997, č.
2, s. 158–166
• Ladislav Jalůvka, portrét malíře a výtvarného
pedagoga. In: Zprávy Vlastivědného muzea v Olomouci, společenské
vědy, 1997, č. 274, s. 62–63
• Náhrobník „zakladatele olomoucké univerzity“
biskupa Viléma Prusinovského z Víckova. In: Historická Olomouc
XI, UP Olomouc 1998, s. 105–114
• Architektura věží pozdní gotiky a rané
renesance na Moravě. In: Od gotiky k renesanci. Výtvarná kultura
Moravy a Slezska 1400–1550. III. Olomoucko. Muzeum umění, Olomouc 1999,
s. 137–139. Tamtéž hesla na s. 149, 171, 172, 184, 214, 245–246
• K jubileu doc. PhDr. Josefa Malivy.
Zprávy Vlastivědného muzea v Olomouci, 282, 2001, s. 66–71
• K typologickému tradicionalismu v moravské
náhrobní plastice první poloviny 17. století. In: Historická Olomouc
XIII, UP Olomouc 2002, s. 295–301
• Raně renesanční šlechtické náhrobky na
Moravě. Příspěvek k dalšímu poznání renesanční sepulkrální tvorby
Mistra H. Vlastivědný věstník moravský, LV, 2003, č. 1, s. 11–29
• Manýristický bronzový náhrobek Jana Bedřicha
Breinera v kostele Panny Marie Sněžné v Olomouci. Průzkumy památek,
XII, 2005, č. 1, s. 110–117
• Příklady pozdně renesanční komemorativní
reprezentace v rytířské rodině Zástřizlů na Moravě. Umění, LIV,
2006, č. 2, s. 177–186
• Sepulkrální tvorba olomoucké oblasti v
období počátků renesance a proměny jejího kamenosochařského zpracování.
Vlastivědný věstník moravský, LVIII, 2006, 2, s. 137–153
• Modlitba v moravském sepulchrálním sochařství
první poloviny 16. století. In: Slavomíra Očenášová-Štrbová (ed.),
Modlitba v umení, Súbor štúdií. Banská Bystrica 2006, s. 331-337
• Portrétní náhrobek – jeden z projevů renesančního
humanizmu. In: Hana Babyrádová – Jiří Havlíček (eds.) Spiritualita,
Fenomén spirituality z pohledu filozofie, religionistiky, teologie, literatury,
teorie a dějin umění, pedagogiky, sociologie, antropologie, psychologie
a výtvarných umělců, Brno 2006, s. 265-271
• Epitafy v renesanční sepulkrální sochařské
tvorbě Moravy a českého Slezska. In: Ondřej Jakubec a kol., Ku
věčné památce, Malované renesanční epitafy v českých zemích, katalog výstavy
vydalo Muzeum umění Olomouc, Olomouc 2007, s. 73-81
• Studium na Katedře výtvarné výchovy Pedagogické
fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. In: Hana Myslivečková,
Petra Šobáňová (eds.),Vyskokoškolská příprava vývarných pedagogů – Současný
stav a perspektivy, sborník odborného semináře sa mezinárodní účastí,
pořádaného KVV PdF UP v Olomouci dne 15. března 2007, Nakladatelství UP,
Olomouc, 2007
• Renesanční sepulchrální tvorba Jana Miliče
(Johannese Milicze). Průzkumy památek, XV, 2008, 1, s. 150-158
•
Náhrobek Václava Berky z Dubé a Lipého († 1575)
v kostele P. Marie před Týnem v Praze a jeho moravské paralely.
In: Jiří Roháček (ed.) Epigraphica & Sepulcralia II, Sborník příspěvků
ze zasedání k problematice sepulkrálních památek pořádaných Ústavem dějin
umění Akademie věd ČR v letech 2006-2007, Artefactum, Praha 2009, s. 143-165
|