|   TEXTIL 
      ..:: práce 
        studentů 
        ..:: pedagog 
      > PaedDr.Taťána 
        Šteiglová, Ph.D. 
        tel: 585635446 
        email: steiglov@pdfnw.upol.cz 
         
        „Měkkost je život“ 
        Magdalena Abakanowicz 
        Textil je první a poslední materiál se kterým člověk přichází do styku. 
        Historie textilního materiálu se odvíjí spolu s keramikou a dalšími již 
        od pravěku. Textil byl prostředkem procesu sebe uvědomování si člověka 
        v jeho vývoji a současně slouží i jako výpověď o historii lidstva ve všech 
        jejich obdobích. Textil má vztah k člověku jako oděv, jako jeho druhá 
        kůže i jako jeho další schránka v architektuře. Jeho úloha v životě člověka 
        je nezastupitelná. Vlastnosti textilního materiálu ho předurčují ke specifickému 
        výtvarnému projevu jak v oblasti užité tvorby, tak nově i v oblasti volného 
        umění. Proměna vztahu k definitivnosti výtvarného díla objevila pro výtvarné 
        umění měkké materiály včetně textilních, které se staly pro umělce výrazem 
        jejich koncepce, vztahu k sobě i ke světu. Textilní umělci, pro které 
        bylo textilní vlákno přirozeným materiálem jejich sebevyjádření i ostatní, 
        objevili v textilním materiálu prostředek pro svou výpověď. Textil má 
        vedle fyzikálních vlastností i výrazné symbolické hodnoty odkazující na 
        magické rituály, přírodu, historii lidstva. Textilní materiál má své specifické 
        haptické i optické vlastnosti. Textil je měkký, lehký, pružný, průsvitný, 
        splývavý, tenký nebo silný, lesklý či matný, hladký nebo drsný. Dá se 
        napínat, zavěšovat, mačkat, řasit, skládat, ohýbat. Je možné ho vycpávat, 
        vrstvit, řezat nebo jím obalovat, nechávat ho povlávat. Vše s absolutní 
        svobodou výtvarného vyjádření. Textil je poselství. To vše je důvod, proč 
        se zajímat o textil a vzbuzovat o něj zájem jako o prostředek rozvoje 
        osobnosti a kreativního projevu, jak u studentů na katedře výtvarné výchovy 
        , tak jejich prostřednictvím i na základních, středních a základních uměleckých 
        školách. 
         |