DISCIPLÍNY MUZEOPEDAGOGICKÉHO MODULU
Výuka proběhne v zimním a letním semestru 2007-2008
> Nové proudy
ve výtvarné výchově
doc. PaedDr. Babyrádová Hana, Ph.D.
V rámci disciplíny budou studenti seznámeni se zásadními proměnami, kterými
výtvarná výchova prošla v uplynulých desetiletích. Zvláštní pozornost
bude věnována realizaci projektové metody, rozvíjení mezioborových vztahů
v rámci uměleckých i mimouměleckých disciplin, hledání nových kompetencí
ve výtvarné výchově (školní vzdělávací programy v RVP), individualizaci
výukových metod učitele (prezentace školních projektů v galeriích), kooexistenci
různorodých přístupů k vedení dětského a studentského výtvarného projevu
a výraznému posunu k výrazově-reflexívní činnosti. Přednost je dávána
tématům se sociálním podtextem, s environmentálním a ekologickým zaměřením
a tématům vztahujícím se problematice nových médií. Dosud nedořešenou
otázkou je vztah výtvarné výchovy k tzv. vizuální komunikaci, zjevnými
proměnami prošly i podoby prezentace dětského a studentského výtvarného
díla.
> Nové tendence
výtvarného vyjadřování a jejich odraz v charakteru galerijních prezentací
současnosti
doc. PhDr. Badalíková Olga, Ph.D.
Úvod do diskursu teorie současného umění, výklad základních pojmů a uvedení
širších souvislostí týkajících se smyslu umění v moderních interpretacích
a přístupech (fenomenologickém, psychoanalytickém, sociologickém aj.)
Filozofická reflexe přítomnosti.
Cílem přednášek je pochopení obecných souvislostí uměleckých projevů s
aktuálními jevy a procesy dané společnosti, a to především v oblasti výtvarného
vyjadřování a vizuální komunikace.
Náplní této výuky je aktivní uchopení a kritická analýza a interpretace
projevů současné vizuální kultury. Důraz je kladen na samostatné studentovo
hodnotící stanovisko, jeho schopnost tyto projevy nejen formálně analyzovat,
ale též začlenit do širších významových souvislostí vizuální komunikace
a její sociální funkce.
Přednášky a semináře z dějin současného umění směřují k schopnosti souborné
orientace jak v lineární vývojové posloupnosti, tak z pohledu jednotlivých
fenoménů v oblasti architektury, sochařství, malířství, intermediálních
projevů a užitého umění.
> Odborná exkurze
po současných prezentacích umění u nás
doc. PhDr. Badalíková Olga, Ph.D.
Třídenní exkurze po předních galeriích moderního umění - Hluboká n.V.,
Louny, Roztoky, Litoměřice a další. Studenti se seznámí s podobami současných
prezentací umění u nás, a to jak po stránce kurátorské, tak i vzhledem
k prostorovému řešení. Podstatnou součástí exkurze je seznámení s architektonickým
řešením vybraných muzeí a galerií.
> Artefiletika
– reflexivní pojetí výtvarné výchovy
Mgr. Exler Petr
Disciplína seznámí studenty s artefiletikou jako specifickým pojetím výchovy
uměním se zaměřením na výtvarný projev a s využitím tradičních i současných
výtvarných postupů. Pro konkrétní práci v semináři budou využívány ilustrativní
příklady artefiletických postupů, součástí bude rozbor a reflexe. Studenti
se seznámí s využítím artefiletických metod k individuálnímu rozvoji žáků
a s artefiletikou jako prostředkem pozitivní primární prevence socio-psychických
poruch. Řešen bude rovněž vztah mezi vzdělávací a výchovnou, popř. proto-terapeutickou
stránkou artefiletiky.
> Aktivizační
metody v muzejní pedagogice
doc. PhDr. Grecmanová Helena, Ph.D.
Studenti budou seznámeni s prvky kognitivní psychologie a konstruktivistické
pedagogiky, které se staly východiskem pro projekt Čtením a psaním ke
kritickému myšlení – Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT).
Získají poznatky o výukovém rámci, který začíná tzv. evokací, postupuje
k uvědomění si významu a je uzavřen reflexí, a budou vybídnuti k jeho
důslednému dodržování.
Podstatná část výuky však bude věnována představení aktivizačních metod,
které jsou prostředkem nejen k rozvíjení kritického myšlení, ale také
k formování tolerance a odpovědnosti, smyslu pro originalitu, tvořivosti,
motivovanosti, iniciativnosti, angažovanosti, potřeby seberealizace, otevřenosti
novým zkušenostem, schopnosti spolupráce.
Studenti budou mít možnost každou metodu si vyzkoušet a zažít její působení.
Uvědomí si vlivy na vnímání učitele i žáka. Následovat bude pedagogicko-psychologická
analýza aplikace metody, na závěr dojde k implementaci výukového rámce
a některých metod do vybraného muzeopedagogického tématu.
> Využití intermediálních
postupů v animační praxi
doc. Havlík Vladimír
Koncepce zprostředkování uměleckých děl pomocí intermediálních postupů
vychází z možností propojení tradičních médií (malba, kresba, prostorové
vytváření) s médii novými (performance, environment, instalace, digitální
fotografie, video). Toto propojení umožňuje dynamický, mnohovrstevnatý
proces přiblížení vybraných artefaktů divákům. Tento proces kombinuje
předem připravené postupy s flexibilními proměnami vyplývajícími z reakcí
účastníků animace. Bezprostřední emocionální prožitek se tak setkává s
racionální analýzou, imanentní obsah a forma zprostředkovávaných artefaktů
je vystavena novému, otevřenému systému interpretace, kterou přináší současný
způsob života.
> Specifika a
metody práce s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami a s dětmi
cizinců a menšin
Mgr. Hetová Lenka
Cílem disciplíny je seznámit studenty s různými typy postižení a s nejpočetnějšími
skupinami národnostních i jiných menšin v ČR. Studenti si osvojí základy
komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního
pedagoga. Absolvent by se měl orientovat v základních pojmech speciální
pedagogiky a multikulturní výchovy. Měl by být schopen profesionálně interpretovat
chování žáků s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby, jejich
původ, sociokulturní prostředí a přizpůsobit své projekty těmto žákům.
Studenti budou mít možnost upevnit získané poznatky ve spolupráci s AMO,
konkrétně prostřednictvím disciplíny Praxe v muzejní instituci, kde pod
dohledem zkušeného muzejního pedagoga připraví animaci pro vybranou skupinu
žáků s ohledem na některé výše zmíněné speciální vzdělávací potřeby.
> Dějiny umění
v současnosti
PhDr. Horáček Martin, Ph.D.
Disciplína podává přehled o metodologických proměnách oboru dějin umění
v posledních desetiletích. Informuje o vzniku, rozšíření a působení nových
teoretických konceptů v západní debatě o umění (vizuální studia, dekonstrukce,
feminismus, postkolonialismus, sociobiologie, neuroestetika ad.) a jejich
konfliktním i obohacujícím střetáváním s „tradičními“ přístupy a důrazy
(humanistické dějiny umění, pozitivismus, ikonografie ad.). Sledovány
budou projevy těchto posunů v pojetí klíčových uměleckohistorických témat
(kánon, autor, styl ad.), vlivy na podobu profesních institucí, změny
v publikační a výstavní praxi a rovněž v památkové péči a praxi popularizace
kulturního dědictví. V rámci semináře budou společně diskutovány jednotlivé
významné texty dostupné v českém nebo slovenském jazyce.
> Komunikační
dovednosti a prvky dramatické výchovy v animační praxi
Aneb Dramatika jako nedílná součást animačních programů (1)
Mgr. Hrbek David
Disciplína představuje dramatiku jako nedílnou součást animačních programů.
Studenti budou seznámeni se strukturou animačních programů pojatých jako
společné hledání příběhu výstavy, života umělce a sebe sama. Zaměří se
také na roli lektora a roli účastníků animace.
Studenti se připraví na možnosti práce v interiéru (v dílně, expozici):
na využití smyslů ke stimulaci obrazotvornosti, na fyzické prožívání uměleckého
díla, autorské příběhy vytvářené ke konkrétním dílům a vlastní interpretaci
jednotlivých artefaktů. Budou seznámeni také s možnosmi při práci v exteriéru,
inspirované akčním a konceptuálním uměním. Podrobně bude představena funkce
dramatických prvků, jako je rozvíjení smyslové senzibility, soustředění,
sociálních dovedností, emočních schopností a intelektu.
> Komunikační
dovednosti a prvky dramatické výchovy v animační praxi
Aneb Dramatika jako nedílná součást animačních programů (2)
Mgr. Hrbek David
Prakticky zaměřený seminář, realizovaný přímo v expozici Muzea moderního
umění a v ulicích města, navazuje na disciplínu Komunikační dovednosti
a prvky dramatické výchovy v animační praxi (1). V návaznosti na její
obsah vytvoří studenti sérii animačních programů s prvky dramatické výchovy,
zaměřených na žáky druhého stupně základních škol a středoškolské studenty.
Tyto programy studenti povedou samostatně v roli lektorů animací, následovat
bude reflexe s učitelem a žáky a rozbor výstupu s cvičným lektorem MUO.
> Tvorba animačních
pracovních listů
ak. soch. Chorý Tomáš
Cílem disciplíny je vytvoření koncepce, struktury a grafického návrhu
animačních pracovních listů pro podporu procesu učení v oblasti výtvarného
umění a kultury. Studenti využijí své znalosti a dovednosti ze všech výtvarných
i didaktických oborů, získaných v předchozím studiu. Důraz je kladen na
schopnost vyjádření daného tématu vhodně zvolenými grafickými prostředky
se zřetelem na interaktivitu a schopnost přenosu informací. Studenti své
návrhy realizují pomocí příslušného grafického SW (Adobe Photoshop, Adobe
InDesign, Corel Draw).
> Financování
a řízení kulturních projektů a manažerské dovednosti
Mgr. Jurečková Veronika
Cílem disciplíny je připravit studenty-budoucí muzejní pedagogy i v oblasti
manažerských dovedností. Student získá nejen znalosti o financování kulturních
aktivit (z jakých prostředků je kultura u nás financována, kde hledat
finanční zdroje), ale také praktické zkušenosti jak o finanční prostředky
požádat. Po absolvování se bude orientovat v systému grantů a nadací,
získá základní znalosti z oblasti firemního a individuálního dárcovství
a sponzoringu a především bude umět napsat vlastní projekt se všemi jeho
náležitostmi. Disciplína připraví studenta na realitu fungování kulturních
institucí v ČR a vybaví ho pro praxi užitečnými, ba nezbytnými dovednostmi.
> Muzeum na
prahu 21. století
Mgr. Šobáň Marek
Disciplína představí studentům muzea umění a galerie z nezvyklého a u
nás ne ještě zcela zažitého úhlu pohledu – jako moderní vzdělávací instituce
pro všechny věkové kategorie návštěvníků. Exkurze do světa umění nemusí
být dnes už jen nesnadno stravitelná nuda, nýbrž zážitek, který přináší
radost a srozumitelné poznání.
> Role muzeí
a galerií ve školních vzdělávacích programech
Mgr. Šobáňová Petra
Disciplína je zaměřena na orientaci v aktuálních kurikulárních dokumentech,
kterými jsou Rámcové vzdělávací programy pro příslušný typ vzdělávání.
V rámci disciplíny budou studentům objasněny možnosti, které se nově nabízejí
ve výuce výtvarné výchovy – kromě tvorby širších interdisciplinárních
projektů a zapracování průřezových témat do výtvarné výchovy je to zejména
možnost využití nabídky muzejních a galerijních institucí a začlenění
konkrétních animačních programů do školního vzdělávacího programu.
Muzeopedagogický modul je primárně určen studentům všech ročníků magisterských
studijních oborů Učitelství výtvarné výchovy pro 2. st. ZŠ, Učitelství
výtvarné výchovy pro střední školy a ZUŠ, Učitelství výtvarné výchovy
pro střední školy a bakalářského studijního oboru Výtvarná kultura se
zaměřením na vzdělávání.
Zájemci o studijní modul si zapisují všechny uvedené disciplíny. Všechny
disciplíny modulu jsou povinné.
Absolventi obdrží doklad o absolvování.
|