english | česky
     
 
 

DISCIPLÍNY MUZEOPEDAGOGICKÉHO MODULU
Výuka proběhne v zimním a letním semestru 2007-2008

> Nové proudy ve výtvarné výchově
doc. PaedDr. Babyrádová Hana, Ph.D.
V rámci disciplíny budou studenti seznámeni se zásadními proměnami, kterými výtvarná výchova prošla v uplynulých desetiletích. Zvláštní pozornost bude věnována realizaci projektové metody, rozvíjení mezioborových vztahů v rámci uměleckých i mimouměleckých disciplin, hledání nových kompetencí ve výtvarné výchově (školní vzdělávací programy v RVP), individualizaci výukových metod učitele (prezentace školních projektů v galeriích), kooexistenci různorodých přístupů k vedení dětského a studentského výtvarného projevu a výraznému posunu k výrazově-reflexívní činnosti. Přednost je dávána tématům se sociálním podtextem, s environmentálním a ekologickým zaměřením a tématům vztahujícím se problematice nových médií. Dosud nedořešenou otázkou je vztah výtvarné výchovy k tzv. vizuální komunikaci, zjevnými proměnami prošly i podoby prezentace dětského a studentského výtvarného díla.

> Nové tendence výtvarného vyjadřování a jejich odraz v charakteru galerijních prezentací současnosti
doc. PhDr. Badalíková Olga, Ph.D.
Úvod do diskursu teorie současného umění, výklad základních pojmů a uvedení širších souvislostí týkajících se smyslu umění v moderních interpretacích a přístupech (fenomenologickém, psychoanalytickém, sociologickém aj.) Filozofická reflexe přítomnosti.
Cílem přednášek je pochopení obecných souvislostí uměleckých projevů s aktuálními jevy a procesy dané společnosti, a to především v oblasti výtvarného vyjadřování a vizuální komunikace.
Náplní této výuky je aktivní uchopení a kritická analýza a interpretace projevů současné vizuální kultury. Důraz je kladen na samostatné studentovo hodnotící stanovisko, jeho schopnost tyto projevy nejen formálně analyzovat, ale též začlenit do širších významových souvislostí vizuální komunikace a její sociální funkce.
Přednášky a semináře z dějin současného umění směřují k schopnosti souborné orientace jak v lineární vývojové posloupnosti, tak z pohledu jednotlivých fenoménů v oblasti architektury, sochařství, malířství, intermediálních projevů a užitého umění.


> Odborná exkurze po současných prezentacích umění u nás
doc. PhDr. Badalíková Olga, Ph.D.
Třídenní exkurze po předních galeriích moderního umění - Hluboká n.V., Louny, Roztoky, Litoměřice a další. Studenti se seznámí s podobami současných prezentací umění u nás, a to jak po stránce kurátorské, tak i vzhledem k prostorovému řešení. Podstatnou součástí exkurze je seznámení s architektonickým řešením vybraných muzeí a galerií.

> Artefiletika – reflexivní pojetí výtvarné výchovy
Mgr. Exler Petr
Disciplína seznámí studenty s artefiletikou jako specifickým pojetím výchovy uměním se zaměřením na výtvarný projev a s využitím tradičních i současných výtvarných postupů. Pro konkrétní práci v semináři budou využívány ilustrativní příklady artefiletických postupů, součástí bude rozbor a reflexe. Studenti se seznámí s využítím artefiletických metod k individuálnímu rozvoji žáků a s artefiletikou jako prostředkem pozitivní primární prevence socio-psychických poruch. Řešen bude rovněž vztah mezi vzdělávací a výchovnou, popř. proto-terapeutickou stránkou artefiletiky.

> Aktivizační metody v muzejní pedagogice
doc. PhDr. Grecmanová Helena, Ph.D.
Studenti budou seznámeni s prvky kognitivní psychologie a konstruktivistické pedagogiky, které se staly východiskem pro projekt Čtením a psaním ke kritickému myšlení – Reading and Writing for Critical Thinking (RWCT). Získají poznatky o výukovém rámci, který začíná tzv. evokací, postupuje k uvědomění si významu a je uzavřen reflexí, a budou vybídnuti k jeho důslednému dodržování.
Podstatná část výuky však bude věnována představení aktivizačních metod, které jsou prostředkem nejen k rozvíjení kritického myšlení, ale také k formování tolerance a odpovědnosti, smyslu pro originalitu, tvořivosti, motivovanosti, iniciativnosti, angažovanosti, potřeby seberealizace, otevřenosti novým zkušenostem, schopnosti spolupráce.
Studenti budou mít možnost každou metodu si vyzkoušet a zažít její působení. Uvědomí si vlivy na vnímání učitele i žáka. Následovat bude pedagogicko-psychologická analýza aplikace metody, na závěr dojde k implementaci výukového rámce a některých metod do vybraného muzeopedagogického tématu.

> Využití intermediálních postupů v animační praxi
doc. Havlík Vladimír
Koncepce zprostředkování uměleckých děl pomocí intermediálních postupů vychází z možností propojení tradičních médií (malba, kresba, prostorové vytváření) s médii novými (performance, environment, instalace, digitální fotografie, video). Toto propojení umožňuje dynamický, mnohovrstevnatý proces přiblížení vybraných artefaktů divákům. Tento proces kombinuje předem připravené postupy s flexibilními proměnami vyplývajícími z reakcí účastníků animace. Bezprostřední emocionální prožitek se tak setkává s racionální analýzou, imanentní obsah a forma zprostředkovávaných artefaktů je vystavena novému, otevřenému systému interpretace, kterou přináší současný způsob života.


> Specifika a metody práce s jedinci se speciálními vzdělávacími potřebami a s dětmi cizinců a menšin
Mgr. Hetová Lenka
Cílem disciplíny je seznámit studenty s různými typy postižení a s nejpočetnějšími skupinami národnostních i jiných menšin v ČR. Studenti si osvojí základy komunikace s těmito skupinami s ohledem na budoucí kvalifikaci muzejního pedagoga. Absolvent by se měl orientovat v základních pojmech speciální pedagogiky a multikulturní výchovy. Měl by být schopen profesionálně interpretovat chování žáků s ohledem na jejich speciální vzdělávací potřeby, jejich původ, sociokulturní prostředí a přizpůsobit své projekty těmto žákům.
Studenti budou mít možnost upevnit získané poznatky ve spolupráci s AMO, konkrétně prostřednictvím disciplíny Praxe v muzejní instituci, kde pod dohledem zkušeného muzejního pedagoga připraví animaci pro vybranou skupinu žáků s ohledem na některé výše zmíněné speciální vzdělávací potřeby.

> Dějiny umění v současnosti
PhDr. Horáček Martin, Ph.D.
Disciplína podává přehled o metodologických proměnách oboru dějin umění v posledních desetiletích. Informuje o vzniku, rozšíření a působení nových teoretických konceptů v západní debatě o umění (vizuální studia, dekonstrukce, feminismus, postkolonialismus, sociobiologie, neuroestetika ad.) a jejich konfliktním i obohacujícím střetáváním s „tradičními“ přístupy a důrazy (humanistické dějiny umění, pozitivismus, ikonografie ad.). Sledovány budou projevy těchto posunů v pojetí klíčových uměleckohistorických témat (kánon, autor, styl ad.), vlivy na podobu profesních institucí, změny v publikační a výstavní praxi a rovněž v památkové péči a praxi popularizace kulturního dědictví. V rámci semináře budou společně diskutovány jednotlivé významné texty dostupné v českém nebo slovenském jazyce.

> Komunikační dovednosti a prvky dramatické výchovy v animační praxi
Aneb Dramatika jako nedílná součást animačních programů (1)
Mgr. Hrbek David
Disciplína představuje dramatiku jako nedílnou součást animačních programů. Studenti budou seznámeni se strukturou animačních programů pojatých jako společné hledání příběhu výstavy, života umělce a sebe sama. Zaměří se také na roli lektora a roli účastníků animace.
Studenti se připraví na možnosti práce v interiéru (v dílně, expozici): na využití smyslů ke stimulaci obrazotvornosti, na fyzické prožívání uměleckého díla, autorské příběhy vytvářené ke konkrétním dílům a vlastní interpretaci jednotlivých artefaktů. Budou seznámeni také s možnosmi při práci v exteriéru, inspirované akčním a konceptuálním uměním. Podrobně bude představena funkce dramatických prvků, jako je rozvíjení smyslové senzibility, soustředění, sociálních dovedností, emočních schopností a intelektu.

> Komunikační dovednosti a prvky dramatické výchovy v animační praxi
Aneb Dramatika jako nedílná součást animačních programů (2)
Mgr. Hrbek David
Prakticky zaměřený seminář, realizovaný přímo v expozici Muzea moderního umění a v ulicích města, navazuje na disciplínu Komunikační dovednosti a prvky dramatické výchovy v animační praxi (1). V návaznosti na její obsah vytvoří studenti sérii animačních programů s prvky dramatické výchovy, zaměřených na žáky druhého stupně základních škol a středoškolské studenty. Tyto programy studenti povedou samostatně v roli lektorů animací, následovat bude reflexe s učitelem a žáky a rozbor výstupu s cvičným lektorem MUO.

> Tvorba animačních pracovních listů
ak. soch. Chorý Tomáš
Cílem disciplíny je vytvoření koncepce, struktury a grafického návrhu animačních pracovních listů pro podporu procesu učení v oblasti výtvarného umění a kultury. Studenti využijí své znalosti a dovednosti ze všech výtvarných i didaktických oborů, získaných v předchozím studiu. Důraz je kladen na schopnost vyjádření daného tématu vhodně zvolenými grafickými prostředky se zřetelem na interaktivitu a schopnost přenosu informací. Studenti své návrhy realizují pomocí příslušného grafického SW (Adobe Photoshop, Adobe InDesign, Corel Draw).

> Financování a řízení kulturních projektů a manažerské dovednosti
Mgr. Jurečková Veronika
Cílem disciplíny je připravit studenty-budoucí muzejní pedagogy i v oblasti manažerských dovedností. Student získá nejen znalosti o financování kulturních aktivit (z jakých prostředků je kultura u nás financována, kde hledat finanční zdroje), ale také praktické zkušenosti jak o finanční prostředky požádat. Po absolvování se bude orientovat v systému grantů a nadací, získá základní znalosti z oblasti firemního a individuálního dárcovství a sponzoringu a především bude umět napsat vlastní projekt se všemi jeho náležitostmi. Disciplína připraví studenta na realitu fungování kulturních institucí v ČR a vybaví ho pro praxi užitečnými, ba nezbytnými dovednostmi.

> Muzeum na prahu 21. století
Mgr. Šobáň Marek
Disciplína představí studentům muzea umění a galerie z nezvyklého a u nás ne ještě zcela zažitého úhlu pohledu – jako moderní vzdělávací instituce pro všechny věkové kategorie návštěvníků. Exkurze do světa umění nemusí být dnes už jen nesnadno stravitelná nuda, nýbrž zážitek, který přináší radost a srozumitelné poznání.

> Role muzeí a galerií ve školních vzdělávacích programech
Mgr. Šobáňová Petra
Disciplína je zaměřena na orientaci v aktuálních kurikulárních dokumentech, kterými jsou Rámcové vzdělávací programy pro příslušný typ vzdělávání. V rámci disciplíny budou studentům objasněny možnosti, které se nově nabízejí ve výuce výtvarné výchovy – kromě tvorby širších interdisciplinárních projektů a zapracování průřezových témat do výtvarné výchovy je to zejména možnost využití nabídky muzejních a galerijních institucí a začlenění konkrétních animačních programů do školního vzdělávacího programu.

Muzeopedagogický modul je primárně určen studentům všech ročníků magisterských studijních oborů Učitelství výtvarné výchovy pro 2. st. ZŠ, Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a ZUŠ, Učitelství výtvarné výchovy pro střední školy a bakalářského studijního oboru Výtvarná kultura se zaměřením na vzdělávání.

Zájemci o studijní modul si zapisují všechny uvedené disciplíny. Všechny disciplíny modulu jsou povinné.

Absolventi obdrží doklad o absolvování.